آموزش فعل مضارع مخاطب

 

در یادگیری فعل ماضی دانستید که مخاطب به آنهایی می گوییم که در جمع ما حضوردارند ومخاطبین اصلی ما هستند . یعنی که ما مستقیماٌ باآنها صحبت می کنیم .

 

مخاطب به معنی تو می باشد و حالا که قرار است من یا ما ، تو یا تو وتو یا تو وتو وتوو .. را مخاطب قرارداده وباشما صحبت کنیم پس لازم است که درابتدای همه فعل های مضارعمان حرف مضارع  ( ت ) رابه کارببریم . چه فعل ما مذکر باشد چه مونث . وچه مفرد باشد چه مثنی یا جمع .

 

در آموزش فعل مضارع مخاطب شما تنها با یک استثنا روبه رو هستید وآن هم مفرد مونث مخاطب می باشد . فعل مفرد مونث مخاطب با آوردن حرف (ت ) در اول و آوردن (ینَ ) در آخر فعل ساخته میشود .

 

در علامت (ین) ، اسم (ضمیر) ی نشانه مفرد مونث بودن فعل و حرف (ن ) به جای ضمه قرار گرفته است و درواقع نون عوض رفع می باشد .

 

مابقی صیغه ها درست مانند فعل های غایب مضارع صرف میشوند . فقط به جای حرف (ی ) در همه صیغه ها حرف (ت ) می آید .

 

به فعل های زیر دقت کنید .

 

   تسمَعُ  : تو می شنوی                تسمعینَ : تو (مونث) می شنوی.

 

 تسمعانِ : شما(2نفر) می شنوید.     تسمعانِ : شما(2نفر) می شنوید . (مونث)

 

تسمعونَ : شما می شنوید .             تسمُعنَ : شما می شنوید . (مونث )

 

 

 

 

 اما نکته اصلی در شباهت های ظاهری چند تا ازاین صیغه هااست . حتما تا حالا متوجه شده اید که بعضی از صیغه ها تکرار شده اند . مثل مفرد مذکر مخاطب که شبیه مفرد مونث غایب است . یا صیغه های مثنی مذکر ومونث مخاطب با صیغه مثنای مونث غایب . دراصل صیغه های ( 4و7)  و صیغه های (5و8و11) شکل هم هستند . خوب ، حالا از کجا تشخیص بدهیم که از ما کدام صیغه را می خواهند .

 

تشخیص دادن آنها فوق العاده کار راحتی است به شرطی که تکرار وتمرین را فراموش نکنید .

 

یادتان هست که ما ، در صیغه های مخاطب از نشانه های مخاطب استفاده می کنیم . یعنی ( ایها / ایتها / مّ در آخر اسم الله / علامت تعجب ) . درحالی که این نشانه ها رادر جملاتی که با فعل های غایب به کار می روند نمی آوریم . ضمن اینکه در جملات مونث از اسم ها وضمایر مونث ودر جملات مذکر از اسم ها وضمایر مذکر استفاده می کنیم . حالا خودتان قبل از نگاه کردن به جواب بگویید در جمله زیر کدام فعل مضارع را باید به کار ببرم . بعد جواب خودتان را ارزیابی کنید .

 

ایها الطالب ! هل ......... الواجبات ؟ ( کتبَ ـــُــ )

 

بله . حدس شما درست است . با توجه به نشانه مخاطب در جمله می بایست از فعل های مخاطب استفاده کنیم . وچون ایها وطالب هر دو مذکر هستند بنابراین  فعل مضارع مذکر مخاطب رابه کار می بریم . پس فعل ما میشود : تکتــُبُ

 

اکنون می خواهیم همین جمله را به مونث تبدیل کنیم . به نظر شما جمله زیر صحیح است ؟ 

 

ایتها الطالبة ! هل تکتبینَ الواجبات ؟

 

بله . درست است . جمله بالا کاملاً صحیح است . اکنون به جمله زیر دقت کرده وبعد آن را به مذکر تبدیل کنید .

 

ترفَعُ  التلمیذة یدها .

 

در جمله 2تا قرینه یا نشانه برای تشخیص فعل داریم . یکی کلمه التلمیذة و دیگری ضمیر متصل ( ها ) .

 

پس جمله مذکر ما میشود :

 

یرفـَعُ التلمیذ یده. دانش آموز دستش را بالا می برد .

 

راستی ! یادتان باشد در جملات مخاطب همه فعل ها صرف می شوند . چه قبل از انجام دهنده کار قرار بگیرند چه بعد از آن . برای اطلاعات بیشتر به بخش نکات طلایی مراجعه کنید .

 

حالا بهتر است بروی وچندتا تمرین درست وحسابی حل کنی . می دانی که بارها گفته ام تمام کتاب شما تمرین است نه فقط تمریناتی که مولف برایتان نوشته است .

 

در ضمن اگر دانش آموز فعالی هم هستی چند تا سوال بساز و روی نظر بدهید همین نوشته کلیک کن وسوالاتت را تایپ کن وبرایم بفرست . تا با اسم خودت بیاورم توی وبلاگ وبچه ها جواب بدهند . میتوانی برای پاسخ سوالاتت جایزه هم تعیین کنی .

 

                                                                  موفق باشی .


موضوعات مرتبط: آموزش ، عربی پایه نهم ، آموزش عربی هشتم ، آموزش پایه دوم ، آموزش پایه سوم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 21:13 | نویسنده : آمنه آقایی |

آموزش اسم ( جمع مذکر ومونث  سالم )

 

در بخش مثنی یاد گرفتید که اسم مثنی بر2شخص یا2چیز دلالت میکند .  اسم جمع بر 3 یا بیشتر از 3 تا دلالت میکند .

 

جمع بر2نوع است .  جمع سالم و جمع مکسر

 

 جمع سالم خودش بر2نوع مذکر سالم ومونث سالم می باشد .

 

جمع سالم مذکر مخصوص کلمات مذکر است وفقط برای جمع بستن اشخاص به کار میرود . پس اشیایی را که مفردشان مذکر است را نمی توان با استفاده از جمع مذکر سالم جمع بست .

 

علامت جمع مذکر سالم ( ونَ  / ین َ ) می باشد که به آخر اسم مفرد اضافه میشود . مانند : طالب » طالبونَ / طالبینَ . معلم » معلمونَ / معلمینَ

 

اما این جمع غلط است . باب » بابونَ  . زیرا گفتیم که جمع مذکر سالم فقط برای اشخاص به کار میرود .

 

دو علامت جمع مذکر سالم به لحاظ جمع بستن هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند . اما از نظر کاربرد درست مانند اسم های مثنی عمل می کنند . یعنی شما هر کجا که علامت (ان ِ ) رادر اسم مثنی به کار می برید علامت ( ونَ ) را هم در جمع سالم مذکر به کار ببرید .

 

اکنون با همدیگر جمله زیررابه عربی ترجمه می کنیم .

 

 دانش آموزان در کلاسند .

 

1-     چون نگفتیم دانش آموزان دختر ، پس کلمه ما مذکر است .

 

2-      کلاس فقط یک کلاس است .

 

3-     چون نگفتیم 2 دانش آموز، پس منظورمان جمع است .

 

4-     دانش آموزان نهاد است ، پس باید از علامت ( ونَ ) استفاده کنیم .

 

 بنابراین جمله ما میشود :

 

الطالبونَ فی الصف .

 

اکنون به جمله بعدی دقت کنید .

 

معلمان تلاشگرند .

 

1-     جمله مذکر است .

 

2-     جمله جمع است . چون حرفی از2تا نیامده است .

 

3-     تلاشگر شغل یا صفت معلمان است وباید از آن تبعیت کند .

 

4-     تلاشگر ند گزاره است ومعلمان هم نهاد ، بنابراین هردوی آنها با علامت ( ونَ ) می ایند .

 

خوب جمله ما این چنین است :

 

  المعلمونَ مجتهدونَ .

 

جمع مونث سالم

 

این جمع هم برای اشخاص هم برای اشیا به کار میرود وعلامت آن (ات ) است که به آخر اسم مفرد مونث اضافه میشود . البته دقت داشته باشید که به خاطر وجود (ت در ات ) شما دیگر احتیاجی به تای تانیث گرد (ة) ندارید . پس آن را حذف می کنید .

 

معلمة » معلمات            شجرة » شجرات

 

معلمان زن تلاشگرند .

 

المعلمات مجتهدات .

 

اکنون به اسم های اشاره ای که برای جمع به کار می بریم دقت کنید .

 

اسم های اشاره جمع برای اشاره به نزدیک ( هؤلاء ) به معنی ( اینان ) وبرای اشاره به دور ( اولئک ) به معنبی ( آنان ) میباشند .

 

حواستان جمع باشد که ( هؤلاء ) هم برای مذکر وهم برای مؤنث می آید .

 

( اولئک ) هم برای مذکر وهم برای مونث به کار میرود .

 

ضمن اینکه

 

1- اسم های اشاره جمع همانند اسم جمع مذکر سالم فقط برای اشخاص استفاده میشود .

 

۲- در ترجمه اسم های اشاره جمع اگر اسم بعد از آنها (ال ) داشت ، اسم اشاره به شکل مفرد ترجمه میشود


موضوعات مرتبط: آموزش ، آموزش عربی هفتم ، آموزش پایه اول ، آموزش پایه دوم ، آموزش پایه سوم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 21:12 | نویسنده : آمنه آقایی |

 

جمع مکسر

 

دانستیم که جمع بر بیش از دونفر دلالت می کند . اسم های جمع یا سالمند یا مکسر

 

اسم جمع سالم بر دونوع بود . جمع مذکر سالم که علامت آن (ونَ / ینَ ) بود .

 

جمع مونث سالم که علامت آن (ات ) بود . ضمن اینکه ة از آخر کلمه حذف می شد .

 

جمع مکسر از کسر می آید . یعنی شکسته شده . در واقع ما به خاطر اینکه از درس عربی بدمان می آید دق دلیمون را برسر جمع مکسر خالی می کنیم وبه حدی کلمه مان را  می زنیم که  دست وپا وسرش را می شکنیم وبعد هم همسایه ها از راه میرسند که ای بابا ! چرا این بیچاره را میزنی ؟ تقصیر این چیه که تو درس نمی خونی ؟ وآن را به بیمارستان می رسونند . حالا بعد از این زد نها ممکن است کلمه ما احتیاج به عصا و لوازم پزشکی پیداکند . ممکن هم است که اصلا قطع عضو بشود .

 

شوخی کردم . اینها را گفتم که بدانید جمع های مکسر قانون خاصی ندارند وشما می بایست از راه شنیدن وحفظ کردن آنها را یاد بگیرید . اما یک نکته خیلی مهم راباید بدانید وآن هم اینکه :

 

تمام اسم های مفرد ومذکری که برای نام بردن اشیاء وحیوانات هستند اگر بخواهند جمع بسته شوند جمع آنها حتما جمع مکسر است .

 

مثل : باب (در ) »»» ابواب (درها)          جدار(دیوار) ، جُدُر (دیوارها)

 

قلم، اقلام                 کتاب ، کُتـُب          دفتر ، دفاتر

 

ولی این به معنی این نمی باشد که اسم های مفرد ومذکری که برای اشخاص به کار می روند جمع مکسر بسته نمیشوند .ممکن است بعضی از این اسم ها هم جمع مُکـّسَر بسته شوند . که خیلی از آنها را شما در زبان فارسی هم به کار می برید . مانند:

 

شخص ، اشخاص       طفل ، اطفال       نبی ، انبیاء       ولی ، اولیاء      ولد(فرزند) ، اولاد (فرزندان)

 

 

 

 

ممکن است اسمی هم مونث باشد و شما برای جمع بستن آن از جمع مکسر استفاده کنید . مانند:

 

محفظة (کیف) ، محافظ (کیفها)          نملة (مورچه) ، نمال (مورچه ها)

 

نافذة (پنجره) ، نوافذ(پنجره ها)

 

 

 

 

حالا چند تا جمع مکسر هم خودتان بیارید . ضمن اینکه یادتان باشد اگر جمع مکسر شما بر شخص دلالت می کرد اسم اشاره برای آن مانند اسم های جمع می آید . یعنی هؤلاء برای نزدیک واولئک برای دور .

 

ولی اگر بر شیء یا حیوان دلالت می کرد اسم اشاره برایش به شکل مفرد ومونث می آید . کاری هم نداریم که این کلمه ما مذکر است یا مونث .

 

مانند : هذه ابواب             هذه نوافذ

 

 

 

 

برای اینکه بدانید جمع مکسر شما مذکر است یا مونث ، کافی است مفرد آن را ببینید . اگر مفردش مذکر بود جمعش هم مذکر است واگر مفردش مونث بود جمعش هم مونث است .

 

تکرار وتمرین یادت نرود .


موضوعات مرتبط: آموزش ، آموزش عربی هفتم ، آموزش پایه اول ، آموزش پایه دوم ، آموزش پایه سوم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 21:11 | نویسنده : آمنه آقایی |
یغهضمیر منفصلفعلعلامت فعلضمیر متصلمعنی
مفرد مذکر غایبهوضَحِکَهیچیه -هـخندید
مثنای مذکر غایبهماضحکاالف-هماخندیدند
جمع مذکر غایبهمضحکواواوهمخندیدند
مفردمؤنث غایبهیضحکتْتْهاخندید
مثنای مؤنث غایبهماضحکَتاتاهماخندیدند(۲نفر)
جمع مؤنث غایبهنََّّضحکْنَنَهنَّخندیدند
مفرد مذکر مخاطبأنتَضحکْتَتَکَخندیدی
مثنای مذکر مخاطبآنتماضحکْتماتماکماخندیدید
جمع مذکر مخاطبآنتمضحکْتمتمکمخندیدید
مفردمؤنث مخاطبأنتِضحکْتِتِکِخندیدی
مثنای مؤنث مخاطبأنتماضحکتماتماکماخندیدید
جمع مؤنث مخاطبأنتنّضحکتنَّتنّکنّخندیدید
متکلم وحدهأناضحکْتُتُیخندیدم
متکلم مع الغیرنحنضحکناناناخندیدیم

موضوعات مرتبط: آموزش ، اموزش پایه هفتم ، آموزش عربی 10 مشترک ، آموزش عربی 10 انسانی ، عربی پایه نهم ، آموزش عربی هشتم ، آموزش عربی هفتم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:23 | نویسنده : آمنه آقایی |

 

 

اسم پرسشی (مَن )

 

 

 

 

تاکنون با کلمات پرسشی (ما / هل ) آشنا شده اید . ودانستید که کلمه پرسشی (ما ) برای پرسش

 

از اشیاوحیوانات به کار میرود . و(هل ) برای درستی یا نادرستی مورد سوال به کار میرود .

 

مانند : ماهذا ؟ هذا بابٌ . این چیست ؟ این درب است .

 

    هل هذا بابٌ ؟ نعم ، هذا بابٌ . آیا این درب است ؟ بله ، این درب است .

 

   هل هذا بابٌ ؟ لا، هذه نافذة ٌ . آیا این درب است ؟ نه .این پنجره است .

 

 

 

 

اکنون با کلمه پرسشی (مَن ) آشنا میشوید . این کلمه برای پرسش از اشخاص به کار میرود .

 

مانند : مَن هذا ؟ هذا رجلٌ . این کیست ؟ این مرد است .

 

        مَن تلک؟ تلک طبیبة ٌ . آن کیست ؟ آن پزشک (زن) است .

 

       مَن هو ؟ هو سعیدٌ . او کیست ؟ او سعید است .

 

      مَن هی ؟ هی عالمة ٌ ؟ اوکیست ؟ اوزنی دانشمند است .

 

      مَن أفضل ؟ أنا  أفضل .چه کسی برتر است ؟ من برترم .

 

اگر به نمونه مثالها دقت کرده باشید متوجه شدید که در این درس شما با 3 ضمیر ( هو / هی / أنا )

 

به معنی ( او / او مؤنث / من ) آشنا شدید . حالا دیگه دایره لغتهایتان دارد کامل میشه .

 

از حالا به بعد شما میتوانید خودتان را به دیگران معرفی کنید ومثلاٌ بگویید :

 

أنا طالبة ٌ فی مدرسة رامشه . من یک دانش آموزم در مدرسه رامشه .

 

آفرین ! حالا زود وتند وسریع چند تا جمله بسازید وترجمه اش کنید .

 

یادتان باشد برای اینکه زبان عربیتان تقویت بشود باید آن چیزهایی را که یاد گرفتید به کار ببرید .


موضوعات مرتبط: آموزش ، اموزش پایه هفتم ، آموزش پایه اول ، آموزش پایه دوم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:20 | نویسنده : آمنه آقایی |

 

 

اسم پرسشی ( أینَ )

 

 

 

 

باز هم یکی دیگر از کلمات پرسشی . این کلمه پرسشی برای پرسش از مکان شخصی یا چیزی به کار میرود .

 

ودر جواب حتماً یکی از کلمات ( خلف ، پشت / أمام ، جلو / تحت ، زیر / فی ، درون . داخل. در/ عند ، نزد /

 

جنب ، کنار / فوق ، بالا / علی ، روی  و..... ) می آید .

 

مانند : أین َ الطالب ُ ؟ فی الصّف . دانش آموز کجاست ؟ در کلاس است  .

 

       أینَ القلم ؟  تحت الکتاب . قلم کجاست ؟ زیر کتاب است .  

 

 

 

 

حالا با چند تا سوال ویک کمی هم شعر مطلب را بهتر برایتان باز می کنیم .

 

یادتان باشد در پایان جوابهای خودتان را با جوابهای اصلی مقایسه کنید .

 

 

 

 

1-  ......... فی الصف ؟ الطالب .                        2-  ........ هذا ؟ جدارٌ . 

 

 

 

 

3- .......... هو ؟ والدی .                                   4 - .......... هذه وردة ٌ ؟ نعم . 

 

 

 

 

5- .......... الرجل ؟ فی الشارع .                         6- ......... الحمامة ؟ علی العـُصن .

 

 

 

 

7- ....... هذا بابٌ . لا .                                      8 - ........ هذه ؟ سیارة ٌ .

 

 

 

حالا ببینید وبعد پاسخ بدهید .بعد هم مقایسه کنید .

 

 

جواب سؤال که شخصه ، کلمه پرسشیم چیه ؟ مَن ، مَن ، مَن میشه

 

جواب سؤال یه شیئه ، کلمه پرسشیم چیه ؟ ما ، ما ، ما میشه .

 

جواب سؤال آره یا نه ، کلمه پرسشیم چیه ؟ هل ، هل ، هل میشه .

 

 

 

 

جواب سؤال مکانه ، کلمه پرسشیم چیه ؟ أین ، أین ، أین میشه .

 

 

 

 

قبل از اینکه بروی پایینتر ، به سوالات بالا پاسخ بده وبعد جوابها را ببین .

 

 

 

 

1 – مَن        2- ما                 3- مَن           4- هل

 

5- أینَ         6- أینَ                7- هل           8- ما  


موضوعات مرتبط: آموزش ، اموزش پایه هفتم ، آموزش پایه اول

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:18 | نویسنده : آمنه آقایی |

فعل های متکلم ماضی

 

در 5درس قبلی شما با فعلهای غایب ومخاطب فعل ماضی آشنا شدید .  وضمایر آنها را هم شناختید . وحالا نوبت به متکلم میرسد .

متکلم  یعنی گوینده .

 

 

اگر گوینده کلمات یک نفر باشد به آن متکلم وَحدِه  واگر چند نفر باشند به آن متکلم مَعَ الغیر می گویند .

 

 

فعل متکلم یعنی من یا ما کاری را انجام دادیم .

 

 

برای ساخت فعل متکلم وحده شما می بایست به آخر ریشه ضمیر (تُ ) را اضا فه کنید . مثل : جَلـَـسْتُ : نشستم .

 

 

وبرای ساخت متکلم مع الغیر به آخر ریشه (نا ) اضافه میکنیم . مانند : سَمِعْنا : شنیدیم .

 

 

ضمیر به کار رفته برای متکلم وحده ضمیر (أنا ) وبرای متکلم مع الغیر ضمیر (نحن ) میباشد .

 

 

أنا قبلتُ :من قبول کردم .

 

نحن قبلنا : ما قبول کردیم . 

نکته ای که در این درس مهم میباشد این است که :

 چنانچه شما از شخصی که خودش حضوردارد سوالی را بپرید خودش جواب میدهد وبه قول معروف احتیاج به وکیل ووصی ندارد .پس حالا که میتواند جواب دهد از فعل متکلم استفاده میکند .

بایک مثال به زبان فارسی مطلب را روشنتر می کنیم :

  علی ! آیا غذایت را خوردی؟

جواب علی : بله . غذایم را خوردم .

اکنون همین عبارت رابه عربی تغییر می دهیم .

 یا علی ! هل ‌‌أکلتَ الطعام ؟  نعم . اکلتُ الطعام .

 

 

 


موضوعات مرتبط: آموزش ، اموزش پایه هفتم ، آموزش عربی 10 مشترک ، آموزش عربی 10 انسانی ، آموزش پایه اول ، آموزش پایه دوم ، آموزش پایه سوم

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:17 | نویسنده : آمنه آقایی |

 فعل امر :

 

 

 

  در این درس شما با ساخت فعل امر ومفهوم آن آشنا میشوید .

 

 امر به معنی دستور دادن است . حتماً تاکنون عبارت معروف ( امر به معروف ) را

 

شنیده اید .

 

 برای ساختن فعل امر شما باید با فعل های مضارع آشنایی کامل داشته باشید .

 

 فعل های امری که شما امسال یاد می گیرید فعل های امر مخاطب هستند . و درسالهای بعد با فعل امر غایب و متکلم هم اشنا می شوید

 

زیرا شما معمولاً به کسی که شنونده شما میباشد دستور می دهید . البته با فعلهای امر غایب وامر متکلم

 

هم بعدها آشنا خواهید شد .

 

مراحل ساخت فعل امر :

 

1- فعل امر از صیغه های مضارع مخاطب ساخته میشود .

 

2- حذف حرف مضارع از اول آن .

 

3- آوردن ( ا همزه ) برسرآن به جای حرف مضارع . که البته این اوردن همزه  در همه فعل ها صورت نمیگیرد و فقط مخصوص فعلهایی است که شما بعد از حذف (ت) نمیتوانید ان را تلفظ کنید . درواقع حرف اصلی  فعل (فاء الفعل) ساکن می باشد .

 

 

4- تعیین حرکت همزه با توجه به عین الفعل .

 

5- ساکن کردن حرف آخر .

 

نکات کلیدی :

 

عین الفعل : حرف دوم از حروف اصلی کلمه است . برای مثال : ذهبَ  که  (هـ) عین الفعل است .

 

 در صیغه های مثنی وجمع مذکر مخاطب و مفرد مؤنث مخاطب ساکن کردن حرف آخر با حذف نون (ن ) انجام میشود .

 

 اگر عین الفعل ما (فتحه یا کسره ) بود حرکت همزه ( کسره ) میباشد .

 

واگر عین الفعل ما ( مضموم ) بود حرکت همزه ( ضمه ــُـــ ) میباشد .

 

ولازم است بدانید که در یک جا همزه امر شما فتحه میگیرد که ان را هم در سال اول دبیرستان خواهید اموخت .

 

مثال :

 

تذهبینَ  «ذهبین  > اذهبینَ> اِذهبینَ> اِذهبی

 

 حالا تمرین کنید :

 

 معنی این کلمات را به عربی بگویید :

 

    بنشین .   بلند شوید .  بخندید ( جمع مؤنث ) .  بالا ببرید ( شما 2نفر )

 


موضوعات مرتبط: آموزش ، آموزش عربی 10 مشترک ، آموزش عربی 10 انسانی ، عربی پایه نهم ، عربی اول دبیرستان

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:12 | نویسنده : آمنه آقایی |

می دانید که ضمیر کلمه ای است که جانشین اسم میشود .

 

ضمایر در زبان عربی بر ۲ نوع هستند : متصل . منفصل

ضمایر منفصل ضمایری هستند که به تنهایی در جمله به کار میروند ومیتوانند نقش مبتدا(نهاد) ومفعول را داشته باشند . مانند :

  هو نائمٌ .  ( هو : مبتدا .  نائمٌ : خبر ) یاهمان نهادوگزاره .

 ایاک نعبدُ . تنها تو را میپرستیم .  ( ایاک (تورا) مفعول میباشد .

ضمایر منفصل یا مرفوعی هستند یا نصبی وجری .

ضمایر منفصل رفعی عبارتنداز:

 هو / هما / هم / هی / هما / هنّ  (برای غایب )  و أنتَ  / أنتما / أنتم / أنتِ / أنتما / أنتنّ ( برای مخاطب ) و أنا / نحن (برای متکلم )  . 

این ضمایر معمولا درنقش مبتدا هستند و محلا مرفوع می باشند . 

 

ضمایر منفصل نصبی وجری عبارتند از :

 ایاه / ایاهما / ایاهم / ایاها / ایاهما / ایاهنّ / ایاک / ایاکما / ایاکم / ایاک / ایاکما / ایاکنّ / ایایّ / ایانا  

این ضمایر همیشه مفعول هستند و محلا منصوب 

 

ضمایر متصل هم بر دونوع میباشد . مرفوعی (فاعلی)  . نصبی وجری

ضمایر متصل رفعی همان علامتهای فعل شما میباشد که در نقش فاعل به کار میروند . مثل :

ذهبوا : ذهب فعل است و ( و) فاعل آن است .  .

این علامت ها عبارتند از : ا . و . ن . تَ . تما . تم . تِ . تنّ . تُ . نا 

که همیشه فاعل هستند به کل ضمیر بارز و محلا مرفوع 

 

ضمایر متصل نصبی یا جری عبارتند از :

 ه / هما / هم / ها / هما / هنّ / کَ / کما / کم /کِ / کما / کنّ / ی / نا .

این ضمایر اگر به اسم اضافه شوند مالکیت را میرسانند ونقش مضاف الیه دارند .و محلاً مجرور می باشند . 

اگر به فعل اضافه شوند نقش مفعول را دارند و محلاً منصوب میباشند . و اگر به حرف جر اضافه شوند نقش مجرور به حرف جر رادارند و محلاً مجرور می باشند . مانند:

وقع نظره الی الغزالة .  نگاهش بر آهو افتاد . ( به جای نظرُ الرجل ، گفته : نظرُه )و ( ه ) در اینجا مضاف الیه است و محلا مجرور 

وجدَهُ  :  اورا یافت .  ( به جای مثلاْ کودک را یافت ، گفته است : اورایافت .)که (ه ) در اینجا مفعول است و محلا منصوب می باشد . 

هو قرأ کتاباْ فیه . او کتابی را در آن( آنجا ) خواند . ( به جای در کتابخانه ، گفته است : در آنجا.) که (ه) در فیه مجرور به حرف جر است و محلا مجرور می باشد . 

یادتان باشد ضمایر اسم هستند و هر نقشی را که اسم بگیرد آن ها هم می گیرند . در ضمن مبنی هم هستند یعنی حرکت حرف آخرشان هیچ وقت تغییر نمیکند برای همین هم هست که می گوییم محلا مرفوع یا محلا مجرور یا محلا منصوب . 

برای تجزیه ضمیر باید : 

1-بنویسیم که اسم است و نوع ضمیر را معلوم کنیم . 

2- صیغه آن را بنویسیم که درواقع جنسیت و تعداد را مشخص میکند . 

3- مبنی می باشد . 

4- متصرف یا غیر متصرف 

5- معرفه یا نکره بودن آن 

 


موضوعات مرتبط: آموزش ، عربی اول دبیرستان ، پایه دوم دبیرستان

تاريخ : شنبه سی ام آذر ۱۳۸۷ | 14:11 | نویسنده : آمنه آقایی |

                       نمونـه سؤالات درس پنجـــم

                            نام ونام خانوادگی :                            تاريخ :

 1- اِقرَئی العبارات ِالتاليةَ  ثمّ ترجّمی :

        أمسِ أنتِ أخَذ ْتِ تلک الرسالة.  ................................................

        تـَعِبَ کثيراً ثـُمَّ رَجَعَ الی غرفتِه . ...............................................

       هل أنتما تـَعِبْتـُما مِن اللعِب؟  .....................................................

       هو جَلَسَ علی الکرسی . فجأة ً صَرَخَ : ها! هذه هی الرّسالة !

           .......................................................................................

 2- للتعريب :

      آقای جليلی نامه رادر اتاق دوستانش يافت.  .............................................................

     خانمها نامه گمشده را پيدا کردند.  ............................................................

 3- اِکمِلی الفراغ بصيغةٍ مناسبةٍ مِن ماضی (( رَجَعَ )) .

      حميدة ُ ........... الی الحديقة .                    هاتان ِ المأتان ِ ................ معاً .

     متی ............ أيّها الاولاد؟                        النّساءُ ............. الی المسجد.

    لماذا ............ أيتّها البنات ؟                       اِخوتی ............. مِن السّفرةِ .

    کيف ........... هناک أيـّتها البنت ؟                                                                أيّها الأصدقاء ! هل ............ يومَ الثلاثاء؟

    هل ............ يا ولدی؟                يا صديقاتی ! هل .............. بالسّيآرةِ ؟

4- اِنتخَبی الصحيح للفراغ :

       ......... غـَسَلا ثيابهما . ( الطالبان ِ / الطالبَيْن ِ )

      هما ............. ( معلمان ِ / معلمَيْن ِ )

      هم ............... ( معلمونَ / معلمينَ )

     ............... أنتنّ جَعَلْتنّ الرسالة علی المنضدة . ( ايتها النساء / النساء )

     وَجَدَ ............ السيارة المفقودة . ( الرجال / الامرأة )

5- عبارت زيرراباتوجه به موارد خواسته شده تغيير دهيد.

                                    أيـّتها العالمة ! هل رَجَعْتِ أمساً ؟

 جمع مؤنث مخاطب :       ......................................................

جمع مذکر مخاطب :         ......................................................

جمع مذکر غايب :            .....................................................

مثنی مؤنث غايب :           .......................................................


موضوعات مرتبط: نمونه سوال پایه دوم

تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم آذر ۱۳۸۷ | 20:14 | نویسنده : آمنه آقایی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.