سلام برو بچ . اول یک ابراز خوشحالی کنم از تعطیلی امروز . عجب چسبید . خیلی باحال بود . ![]()
دوم اینکه گروه آموزشی عربی منطقه اقدام به برگزاری مسابقه انشا کرده به زبان عربی دیگر .
برای پایه اول یک داستان می نویسند و لغت های خونده شده عربی رو تو اون به کار می برند .
اما پایه دوم و سوم :
یکی از درس ها رو انتخاب می کنید (البته موضوع درس رو . مثلا الراعیة الصغیرة ) . بعد خودتون یک داستان به این اسم می نویسید و از تمام مطالب یاد گرفته استفاده می کنید .
تو هر پایه فقط یک نفر انتخاب میشه و کارش میره اداره برا مرحله دوم .
یادتون باشد که تا ۱۲بهمن وقت دارید .
اما یک مسابقه دیگر هم برا پایه سوم که بازم فقط یک نفر انتخاب میشه . شناخت افعال ماضی . مضارع . امر . مستقبل . نفی . نهی .
ببینم چکار میکنید . مطمئنم که شماها شاهکارید .
موضوعات مرتبط: آموزش
الدرس السادس : لا تیأس درس ششم . ناامید مباش .
یسکن هذا الصیاد قرب البحر . این شکارچی (ماهیگیر) نزدیک دریا سکونت میکند . (لازم به توضیح است که کلمه ماهیگیر در زبان عربی میشه سمّاک . اما با توجه به مفهوم درس شما میتونید تو این درس از ترجمه ماهیگیر هم استفاده کنید . )
وفی الایام الاخیرة ما حصل علی شیء .
و در روزهای اخیر چیزی به دست نیاورد .
غداً سأذهب الی الصید . فردا به شکار خواهم رفت .
لا... لاتذهب . البحر فی هذه الایام خطرٌ .
نه .... نرو . دریا دراین روزها طوفانی است .
البحر خطر . دریا خطرناک است .
رجاء .. لا تذهب ... لاتذهب .. هناک خطر .
لطفا ... نرو ... نرو .. آنجا خطرناک است .
نعم ! لا تحزن ... إنّ الله معنا .
بله ! ناراحت نباش . قطعا خدا با ما است . (همراه ما است )
نحن نصبر ... الرزق مِن عند الله .
ما صبر میکنیم . روزی از جانب خدا است .
لا... لاشیءَ عندنا ، نحن جائعونَ . نه... هیچ چیزی نداریم ؛ ما گرسنه ایم .
توکلّنا علی الله .... سأذهبُ . توکل ما برخداست . خواهم رفت .
الصیاد عزم علی الذهاب . شکارچی تصمیم به رفتن گرفت .
یازوجتی، نعم ... ! هذا عمل خطر .
ولکن .... لا تیأسی ... لاتحزنی .. لاتقلقی ... إنّ الله معنا .
ای همسرم ، بله .... ! این کار خطرناکی(کاری خطرناک) است .
ولی ... ناامید مباش .. ناراحت نباش .. نگران مباش ... قطعا خدا همراه ما است .
یا مریم ، یا هدی ، لا تقلقا ! ای مریم ، ای هدی ، نگران نباشید !
اِعملا الاعمال الیومیة و لا تشعرا بالضعف .
کارهای روزانه (روزمره) را انجام دهید و احساس ضعف نکنید .
یا ایمان و یا امیر ، لاتترکا الاعمال و لا تقلقا!
ای ایمان و ای امیر ، کارها را رها نکنید و نگران نباشید .
أنا سوف أرجعُ ... إن شاء الله .
من برخواهم گشت .... اگر خدا بخواهد (ان شاء الله)
فی البحر در دریا
ماذا أفعل ؟ لا شیء َ فی البحر ؛ أین الاسماک ؟
چکار کنم ؟ هیچ چیزی در دریا نیست . ماهی ها کجا هستند ؟
کأنّ الشبکة قد ثقلتˆ . ... نعم ... نعم
مثل اینکه (گویا) تور سنگین شده است ... بله .. بله ..
(حواستون باشد کلمه کأنّ با کان فرق داره . )
ماهذه ؟ این چیست؟
هل هذه سمکة .؟ .... أم حوتٌ ؟
ایا این یک ماهی است ؟ ... یا یک نهنگ است ؟
نعم .... الحمدلله . بله ... سپاس مخصوص خداست . (خداروشکر)
أیها الرجل؛ لاتترک الحبل ! لاتشعر بالضعف .
ای مرد ؛ ریسمان (طناب) را رها نکن . احساس ضعف نکن .
عزم علی الرجوع . تصمیم به برگشتن گرفت .
ظهرت سحابة سوداء فی السماء و عصفت الریاح بشدة .
ابر سیاهی در آسمان آشکار شد(ظاهرشد) و بادها به شدت وزیدند .
بعد لحظة ، هجم حوت . لحظه ای بعد ، نهنگی حمله کرد .
الهی ؛ مادا افعل ؟ خدایا ؛ چکار کنم ؟
یا الله ... لا معبودَ سواک ای خدا .... به جز تو هیچ معبودی نیست .
ارحمˆ عبدک الضعیف . به بنده ضعیفت ( ناتوانت ) رحم کن .
ثمّ سقط سپس افتاد
فی القریة در روستا
یئس اهل القریة من رجوع الصیاد .
اهالی روستا از برگشتن شکارچی ناامید شدند .
فی الیوم التالی در روز بعد
رأی الناس زورقا من بعید ... ذهبوا الی الساحل
مردم قایقی را از دور دیدند ..... به ساحل رفتند
الصیاد مجروح و سمکة عظیمة فی شبکته .
شکارچی زخمی بود و ماهی بزرگی در تورش بود .
فحملواالصیاد الی القریة پس شکارچی را به روستا بردند (حمل کردند)
و بعد یوم و بعد از یک روز
جاء اهل القریة لزیارة الصیاد . فقال الصیاد :
اهالی روستا برای دیدن شکارچی آمدند . پس شکارچی گفت :
کانت هذه رحلة عجیبة . فیها تجارب کثیرة .
این سفری شگفت انگیز بود . تجربه های بسیاری در آن بود .
لاتشعروا بالضعف عند مواجهة المشاکل . هنگام رویارویی با مشکلات احساس ناتوانی نکنید .
لاتقنطوا من رحمة الله . از رحمت خدا ناامید نشوید .
یا اخواتی ؛ لاتغفلن عن ذکر الله ! ای خواهرانم ؛ از یاد خدا غافل نشوید !
فإنّ ذکر الله أنیس اوقات الوحشة . لا تیأسن َ .
پس بدرستی که یاد خدا مونس اوقات تنهایی است .
فإنّ الیأس من الشیطان . پس همانا ناامیدی از سوی شیطان است .
حالا سوالات کاربردی متن درس :
چرا در ترجمه عبارت لاشیء عندنا ، کلمه هیچ آورده شده که البته این موضوع بارها سر کلاس توضیح داده شده است .
کلمه توکل در عبارت توکلنا علی الله چه نوع کلمه ای است . هر چه راجع به آن میدانید بگویید .
کلمه عمل که بعد از هذا آمده چرا (ال) ندارد . آیا به کلمه خطر ربط داره ؟
چرا عصفت به شکل مونث آمده است ؟
کلمه سوداء مونث است یا مذکر ؟
کلمه (أم ) به معنی آیا است . یک کلمه دیگر هم به همین معنی در پایه اول راهنمایی داشتید . یادتون میاد چی بود ؟
جواب سوالاتتون رو تو بخش نظرات بزنید البته اگر خواستید تا براتون تصحیح بشه .
بفرمایید چایی . برای رفع خستگی . 
اول از همه یک تشکر بکنم از بچه های سال های قبل که مرتب میان و بهم سر میزنند . دوم هم ماجرای امروز رو که برام جالب بود .
دوتا از بچه های رامشه کلاس ۵/۲که معلمشون بودم رو امروز اتفاقی تو پاساژ دیدم . البته یکیشون رو دیدم و دقت به قیافه دومی نکردم وفکر کردم همراهش است مثل دخترخاله ای . دختر عمویی یا ... که خیلی هم این نگاه سریع بود و زود از جلو هم رد شدیم .
دانش آموز رو شناختم . اما هر جی به مخ هنگم فشار اوردم اسمش یادم نیومد که نیومد . از پاساژ اومدم بیرون . اون دوتا هم انگار کسی رو ندیده بودند . ولی بعد معلوم شد که اونها هم تو دیدشون شک کردند . چون به محض پایین اومدن از پله ها و ورودم به خیابون دیدم یکی پشت سرم میگه (البته با حالت سوالی ) : خانم اقایی؟ گفتم بله . وبرگشتم و اون دوتا رو دیدم . خوب اولی رو که هر چی فکر کردم تا این ساعت اسمش یادم نیومد . اما دومی پردیس خانم واحدیان بود . شاگردی که دنبال سوالات سختم بود سال بعدش . اما من از اون مدرسه رفته بودم دیگر . به هر حال از دیدن هردوتون خوشحال شدم . همونطور که از دیدن بقیه بچه ها خوشحال میشم .
با خوندن این مطلب ممکن است بعضی از بچه ها بگن : اره . دیدیم چقدر از دیدنمون خوشحال شدید . بله . دیدن شما همیشه غافلگیرم میکنه و خوشحال . ولی ای کاش آموزش و پرورش می فهمید که چه بلایی به سرم در اورد و چجوری همه علاقه ام رو به شماها به بازی گرفت .
بچه ها متشکرم . از دیدنتون هم شاد و مسرورم . خدایا متشکرم . امروز تونستم دوتا دیگر از شاگردام رو ببینم . ممنون .
خوب . از قرار معلوم اسم اون یکی آیدا نصیری بود . البته با راهنمایی یکی دیگر از بچه ها . امیدوارم درست حدس زده باشد . ![]()
موضوعات مرتبط: درددل های من ونامه های شما
پاسخ نامه امتحان نوبت اول پایه سوم راهنمایی . دی ماه 89
1- کلمات مشخص شده در هر عبارت را ترجمه نمایید . 5/0نمره
جاء أحدُ الوشاة : ...سخن چینان
اُسرتی فقیرة . ...خانواده
2- ترجمه های ناقص را کامل کنید . 5/0نمره
سَرحُ الاغنام صعبٌ . چراندن ...گوسفندان..... سخت است .
خرَجَ سلیمان لـ...تفقد... چیشه . سلیمان برای پرس و چو از سپاهش خارج شد .
3- ترجمه صحیح فعل ( اَصلـُبُ ) کدام گزینه است ؟ 25/0نمره
الف) به دار آویختم ب) به دار می آویزم *
ج) به دار بیاویز د) به دار آویخت
4- با توجه به مفهوم جملات جاهای خالی را باکلمات مناسب پر کنید . 5/0نمره
الف ) تبدأ یومـ..ک.. بذکر الله . ( هم - کَ - ه )
ب) ...غداً.... نذهَبُ الی البستان . ( أمس . غداً . یوم الماضی )
اولی ک است چون فعل مضارع مخاطب است . اگر مونث بود ضمیر متصلش می بایست ها باشد .
دومی غدا صحیح است . چون فعل نذهب دلالت به حال و اینده دارد .
5- عبارات زیر را از عربی به فارسی و بالعکس ترجمه نمایید . 5/3 نمره
الف ) مَنعَ عنهم الطعام و الشراب . .....غذا و نوشیدنی را از آنان منع کرد . (دریغ کرد)
ب) ملأَ الرعبُ قلوبَ الناس . .......ترس قلبهای مردم را پر کرد ..
ج ) فوجَدَتـˆها بین الأعشاب . ....او را بین گیاهان یافت..
د) نامه ای می نویسم . ....أکتُبُ رسالة (کتاباً )...
6- از حروف اصلی ( أنس ) موارد خواسته شده را بنویسید . 5/0نمره
صفت مفعولی : .....مأنوس صفت مطلق : ....أنیس.
7- جدول زیر را کامل کنید . 25/1 نمره
|
کلمه |
وزن |
حروف اصلی |
حروف زائد |
|
تعلیم |
....تفعیل. |
..ع. ل. م |
.ت . ی |
|
.استفهام.. |
استفعال |
ف . ه . م |
..ا.س.ت.ا. |
8- در جاهای خالی کلمات استفهامی ( پرسشی ) مناسب قرار دهید . 1 نمره
.کیف... تسألُ ؟ بادب ٍ . .متی.. ترجعونَ ؟ صباحاً .
9- انجام دادن هر کار را از صاحبان تصاویر بخواهید . 1نمره
(دوپسر) سجده کردن : ........اُسجُدا..
(یک دختر) خواندن : .........إقرئی....
10- با توجه به افعال داخل پرانتز در جای خالی فعل ماضی یا مضارع مناسب بنویسید . 1نمره
الف ) فاطمة ..نظرت... الی الشارع ِ . ( نظَرَ )
ب ) المؤمنات ُ ..جمعنَ..... الفواکه من البستان . ( جمَعَ )
ج ) انتما ..ترجعان ِ... فی الوقت المحدّد . ( یرجعُ )
د ) هنّ ...یشربنَ...... الماء . (یشربُ )
11- فعل های جملات زیر را منفی کنید . 5/0نمره
الف ) هی سمعَتˆ کلام المعلم . ماسمعت.....
ب ) یرکبون السیارة . .......لایرکبون...
12- فعل جملات زیر را به امر تبدیل نمایید . 1نمره
الف ) أیتّها الرجل ! تدخـُل البیت . ....اُدخل...
ب) إیتّها التلمیذات ! تفتـَحنَ کُتـُبـَکنّ . ......إفتحنَ....
13- موارد خواسته شده را از داخل پرانتز یافته و در مقابل آن بنویسد . (2کلمه اضافه است ) 75/0نمره
( کهف - قریب - جذوع – نحو – قاهر )
معنی غار : ....کهف جمع جذع : ...جذوع مترادف الی : ....نحو..
14- فعل جمله زیر را به مستقبل تبدیل نمایید . 25/0نمره
الطالبان ِ یذهبان ِ الی المدرسة . ......سیذهبان (سوف یذهبان)....
15- غلط های مشخص شده در هر عبارت را تصحیح نمایید . 5/0نمره
رجَعَ هذا المتمرّدینَ . ..هؤلاء.. الجنودُ قادمانِ . ....قادمون
توضیح اینکه : اسم اشاره با توجه به اسم بعدیش میاد و چون اسم بعدی جمع است و اسم اشاره هم اشاره نزدیک است پس اسم اشاره حمع نزدیک رو میاریم که میشه هولاء .
درمورد دومی هم کلمه جنود جمع است بنابراین باید کلمه ای رو که در رابطه با اون اطلاع رسانی میکند هم با خودش مطابقت بدیم البته اگر این کلمه از کلمه دیگری گرفته شده بود . مثل همین قادم که از قدم گرفته شده . در ضمن جنود مذکر است پس اون هم مذکر میاد و میشه قادمون . اگر قادمین باشد غلط است چون ما هر کدوم از علامت های اسم جمع مذکر سالم رو برای یک نقش خاص به کار می بریم که به امید خدا بعدا بشتر متوجه میشید .
16- کلمه ناهماهنگ در هر عبارت را مشخص کرده و زیر آن خط بکشید . 5/0نمره
الف ) أعزّاء بؤساء أبناء بنات *
ب ) مَن نعم * لماذا هل
17- با توجه به آیه و ترجمه آن در جاهای خالی کلمات مناسب قرار دهید . 5/0نمره
لکم فیها فواکه کثیرة و منها تأکلونَ .
برای شما در آن (باغ های بهشت ) ...میوه های.... بسیاری است و از آن ها .....می خورید .....
18- متن زیر را خوانده و به سوالات آن پاسخ دهید . 1نمره
فقدَتˆ الرّاعیة نعجة ً عند سرحِ الاغنام و رجعت الی القریة باکیة . صاحبُ الاغنام ضرَبَها . وصَلَ هذا الخبر الی النبی (ص) و
قال النبی (ص) : إنّ خدمَـکم إخوانـُکم .
الف ) مَن فقد النعجة ؟ ....الراعیة..... ب ) الی أین رجعَت الرّاعیة ؟ ....القریة........
ج) ماذا وصَلَ الی النبی (ص) ؟ .....الخبر.. د) مَن اخواننا ؟ ....خدمکم.....
موضوعات مرتبط: پاسخنامه
کتابها چند سال است که عوض نشدن . واین سوالات هم همه شون از کتاب درسی خودتون است فقط یک کم کاربردی هستند و احتیاج به فکر کردن داره . همین .
امتحان نوبت اول پایه سوم راهنمایی . دی ماه 89
1- کلمات مشخص شده در هر عبارت را ترجمه نمایید . 5/0نمره
جاء أحدُ الوشاة : .............
اُسرتی فقیرة . .....................
2- ترجمه های ناقص را کامل کنید . 5/0نمره
سَرحُ الاغنام صعبٌ . چراندن ................ سخت است .
خرَجَ سلیمان لـ............. چیشه . سلیمان برای پرس و چو از سپاهش خارج شد .
3- ترجمه صحیح فعل ( اَصلـُبُ ) کدام گزینه است ؟ 25/0نمره
الف) به دار آویختم ب) به دار می آویزم
ج) به دار بیاویز د) به دار آویخت
4- با توجه به مفهوم جملات جاهای خالی را باکلمات مناسب پر کنید . 5/0نمره
الف ) تبدأ یومـ....... بذکر الله . ( هم - کَ - ه )
ب) ........... نذهَبُ الی البستان . ( أمس . غداً . یوم الماضی )
5- عبارات زیر را از عربی به فارسی و بالعکس ترجمه نمایید . 5/3 نمره
الف ) مَنعَ عنهم الطعام و الشراب . .............................................
ب) ملأَ الرعبُ قلوبَ الناس . ....................................................
ج ) فوجَدَتـˆها بین الأعشاب . ...........................................
د) نامه ای می نویسم . ..........................................
6- از حروف اصلی ( أنس ) موارد خواسته شده را بنویسید . 5/0نمره
صفت مفعولی : ..................... صفت مطلق : ....................
7- جدول زیر را کامل کنید . 25/1 نمره
|
کلمه |
وزن |
حروف اصلی |
حروف زائد |
|
تعلیم |
.......... |
...... |
........ |
|
......... |
استفعال |
ف . ه . م |
........ |
8- در جاهای خالی کلمات استفهامی ( پرسشی ) مناسب قرار دهید . 1 نمره
....... تسألُ ؟ بادب ٍ . ....... ترجعونَ ؟ صباحاً .
9- انجام دادن هر کار را از صاحبان تصاویر بخواهید . 1نمره
سجده کردن : .......................
خواندن : .............................
10- با توجه به افعال داخل پرانتز در جای خالی فعل ماضی یا مضارع مناسب بنویسید . 1نمره
الف ) فاطمة ........... الی الشارع ِ . ( نظَرَ )
ب ) المؤمنات ُ ............ الفواکه من البستان . ( جمَعَ )
ج ) انتما ........... فی الوقت المحدّد . ( یرجعُ )
د ) هنّ ............... الماء . (یشربُ )
11- فعل های جملات زیر را منفی کنید . 5/0نمره
الف ) هی سمعَتˆ کلام المعلم . ............ ب ) یرکبون السیارة . ......................
12- فعل جملات زیر را به امر تبدیل نمایید . 1نمره
الف ) أیتّها الرجل ! تدخـُل البیت . ................
ب) إیتّها التلمیذات ! تفتـَحنَ کُتـُبـَکنّ . ......................
13- موارد خواسته شده را از داخل پرانتز یافته و در مقابل آن بنویسد . (2کلمه اضافه است ) 75/0نمره
( کهف - قریب - جذوع – نحو – قاهر )
معنی غار : ........... جمع جذع : ............. مترادف الی : .............
14- فعل جمله زیر را به مستقبل تبدیل نمایید . 25/0نمره
الطالبان ِ یذهبان ِ الی المدرسة . .....................
15- غلط های مشخص شده در هر عبارت را تصحیح نمایید . 5/0نمره
رجَعَ هذا المتمرّدینَ . ............... الجنودُ قادمانِ . ................
16- کلمه ناهماهنگ در هر عبارت را مشخص کرده و زیر آن خط بکشید . 5/0نمره
الف ) أعزّاء بؤساء أبناء بنات
ب ) مَن نعم لماذا هل
17- با توجه به آیه و ترجمه آن در جاهای خالی کلمات مناسب قرار دهید . 5/0نمره
لکم فیها فواکه کثیرة و منها تأکلونَ .
برای شما در آن (باغ های بهشت ) ............ بسیاری است و از آن ها ..................
18- متن زیر را خوانده و به سوالات آن پاسخ دهید . 1نمره
فقدَتˆ الرّاعیة نعجة ً عند سرحِ الاغنام و رجعت الی القریة باکیة . صاحبُ الاغنام ضرَبَها . وصَلَ هذا الخبر الی النبی (ص) و
قال النبی (ص) : إنّ خدمَـکم إخوانـُکم .
الف ) مَن فقد النعجة ؟ ................. ب ) الی أین رجعَت الرّاعیة ؟ .....................
ج) ماذا وصَلَ الی النبی (ص) ؟ ................ د) مَن اخواننا ؟ .................
موضوعات مرتبط: نمونه سوال پایه سوم
جاهای خالی را پر کنید. .......تقرالقران؟بصوت حسن
حروف زائد: تکثیر....... متشابه..........
ترجمه:برخاستند:.......... بلند شو.........
اولی : کیف
دومی : ت /ی و برای متشابه م / ت/ا
سومی : نهضوا / انهض مذکر . انهضی مونث
1.ایستادن-گوش کردن به عربی
2.مفرد و مثنی و جمع مرد و زن به عربی
3.وقتی زن و مرد با هم میان چه ضمیری به کار می رود؟مرد یا زن؟مسءله این است؟
اولی : وقف / سمع . اگر امرش رو بخوای قف / اِسمع
دومی : رجل / رجلان / رجال . امراة / امراتان / نساء
سومی . مذکر میاد
جواب ارمینا . بله . مستمر هم خانواده استمرار است . استمرار هم بر وزن استفعال است . اما متضادها هم ممکن است تو امتحانتون باشد .
یاسمین . شما سوال نپرسیدید که .
پاسخ نامه نمونه سوال امتحان پایه سوم . دی 89
فعل ماضی یا مضارع :
التلمیذات ............. من المدرسة . (رجعَ ) رجعنَ
انتما .............. الی الغابة . (ذهَبَ ) ذهبتما
النساء ............... کتبٌ مفیدة ٌ . (یقرأ ) یقرأنَ
أنا و والدی .................. صوت القرآن . (یسمعُ ) نسمعُ
پاسخ دهید :
هل انتَ فهمتَ الدرس ؟ نعم . ......أنا فهمتُ الدرس
تصحیح غلط ها :
یعملُ ذلک الزارعون َ فی المزرعة . اولئک الطالبانِ یدخلونَ البیت . یدخلانِ
توضیح بدم که اسم اشاره به اسم بعد از خودش اشاره داره . بنابراین با توجه به الزارعون اسم اشاره باید جمع باشد و چون ذلک اسم اشاره دور است جمعش رو میاریم که اولئک است .
درمورد دومی هم الطالبان آخرش (ان) دارد که نشونه مثنی است و مذکر هم هست . چون قبل از (ان) ت نداره . بنابراین فعل به شکل مثنی مذکر میاد . نشون مخاطب هم تو جمله نداریم . پس باید فعلمون هم غایب بیادش .
پیدا کردن وزن کلمات و حروف زائد و حروف اصلی به ترتیب :
استغفار : استفعال / ا.س.ت.ا / غ.ف.ر
تکبیر : تفعیل / ت.ی / ک . ب . ر
توضیح تشریحی اینکه : گفتیم برا پیدا کردن وزن کلمات کافی است چند تا کلمه هم خانواده براش بنویسید و بعد سه حرفی رو که به ترتیب تو همه اون ها تکرار شده زیر فعل بنویید و بعد حروف اضافه دیگر رو درست همون جایی که هستند قرار بدید . اینطوری حروف زاید هم پیدا میشه .
ساختن صفت مفعولی و مطلق از کلمه ( فهم ) به ترتیب : مفهوم / فهیم
توضیح : صفت مفعولی بر وزن مفعول و صفت مطلق بر وزن فعیل است .
بردن کلمه سحب به باب انفعال و معنی اون : انسحاب / عقب نشینی
خواستن کارها از افرادی که اسمشون اومده :
بلند شدن (خانم ها ) : إنهضنَ
بالا بردن (دوتا پسر) : إرفعا
نوشتن ( یک دختر) : اُکتبی
توضیح : خواستن از شخصی همون امر کردن است که فعل امر مخاطب یا حاضر رو گفتیم از مضارع مخاطب می سازید . (ت) رو از سرش برمی دارید .(ا) میارید به جاش البته اگر حرف بعد از حرف مضارع یعنی (ت) ساکن بود . با توجه به عین الفعل در مضارع حرکت (ا) رو تعیین می کنیم که یا (اِ ) است یا (اُ ) . در اخر کار هم فعل رو ساکن میکنیم به جز صیغه 12 یعنی جمع مونث مخاطب . در صیغه های مثنی و مفرد مونث و جمع مذکر مخاطب هم حذف نون از اخر فعل نشونه ساکن شدن اون است . حالا باتوجه به اسم هایی که ازشون درخواست کار کردیم فعلمون رو میاریم . نگاه میکنیم ببینیم از کیا خواستیم . مدکرن یا مونث . مفردند یا مثنی یا جمع .
فعل امر بساز از فعل های :
تجلِسُ : إجلِس تفرَحنَ : إفرحنَ
منفی کردن فعل ها :
یا امی ! حزنتِ من یدی . ماحزنتِ
مریم و زینب تنصران صدیقتهما . لاتنصرانِ
توضیح : برای منفی کردن بر سر فعل ماضی (ما ) و بر سر فعل مضارع (لا) میاریم .
مستقبل کردن فعل :
انتم قبلتم کلام المعلم . ستقبلونَ
توضیح : برای مستقبل (س یا سوف ) + فعل مضارع . بنابراین اگر فعلمون ماضی است ابتدا به مضارع تبدیل میکنیم تو همون صیغه ای که هست و بعد مستقبلش میکنیم .
آوردن کلمه پرسشی مناسب :
..متی.... تنظرین ابنک ؟ غداً ....کیف.... تقرأ القرآن ؟ بصوت حسن
خوندن ترجمه ها و دراسات قرانیه فراموش نشه .
موضوعات مرتبط: پاسخنامه
اول از همه ترجمه ها :
خوب این رو که می باید همه متون درس ها رو + ترجمه تمرین ها رو بلد باشید . همچنین لغت ها رو از فارسی به عربی و برعکس . این از سوال اول .
اما سوال بعدی که برمی گرده به یاد آوری های کتاب های سال های قبل :
فعل ماضی یا مضارع :
التلمیذات ............. من المدرسة . (رجعَ )
انتما .............. الی الغابة . (ذهَبَ )
النساء ............... کتبٌ مفیدة ٌ . (یقرأ )
أنا و والدی .................. صوت القرآن . (یسمعُ )
پاسخ دهید :
هل انتَ فهمتَ الدرس ؟ نعم . ..................................
تصحیح غلط ها :
یعملُ ذلک الزارعون َ فی المزرعة . الطالبانِ یدخلونَ البیت .
پیدا کردن وزن کلمات و حروف زائد و حروف اصلی به ترتیب :
استغفار :
تکبیر :
ساختن صفت مفعولی و مطلق از کلمه ( فهم ) به ترتیب :
بردن کلمه سحب به باب انفعال و معنی اون :
خواستن کارها از افرادی که اسمشون اومده :
بلند شدن (خانم ها ) :
بالا بردن (دوتا پسر) :
نوشتن ( یک دختر) :
فعل امر بساز از فعل های :
تجلِسُ : تفرَحنَ :
منفی کردن فعل ها :
یا امی ! حزنتِ من یدی .
مریم و زینب تنصران صدیقتهما .
مستقبل کردن فعل :
انتم قبلتم کلام المعلم .
آوردن کلمه پرسشی مناسب :
.............. تنظرین ابنک ؟ غداً ............. تقرأ القرآن ؟ بصوت حسن
بخش های دیگر هم یکی دراسات قرانیه است که عین خود کتاب میاد و بعدی هم درک مطلب است که با ارائه یک متن شما اون رو میخونید و به سوالاتش جواب میدید .
موفق باشید . ![]()
موضوعات مرتبط: نمونه سوال پایه سوم
پاسخ نامه نمونه سوال امتحان نوبت اول پایه دوم راهنمایی . دی ماه 89
۱- ترجمه لغات : ۱نمره
هناک : ..آنجا پرکردی : ...ملأتَ اختبار : ..آزمایش مغازه : ..حانوت
۲- ترجمه جملات : ۵/۳نمره
هرَبَ العدوّ فی ظلمة اللیل . .دشمن در تاریکی شب فرار کرد . .
تعِبَ کثیراً مِن اعماله السیئة . .از کارهای زشتش بسیار خسته شد .
والدُ صدیقی موظفٌ . .پدر دوستم کارمند است .
موش برخاست . ..نهضَت الفأرة . .
۳- کامل کردن ترجمه ناقص : ۵/۰نمره
الهی أنا عبدک الضعیف . خدایا من .بنده.. ناتوان تو هستم .
ذلک الیوم .ضربتُ.. أخی الصغیر . آن روز برادر کوچکم را زدم .
۴- انتخاب ترجمه صحیح : ۵/۰نمره
نظـَرَهُ فی الغابة . راه برگشت را گم کردید .
الف ) نگاهش به جنگل است . الف) هما ضلاّ طریق العودة .
ب) اورا در جنگل نگاه کرد . * ب ) انتما ضللتما طریق العودة . *
۵- موارد خواسته شده را از پرانتز یافته و بنویسید . (۲کلمه اضافی ) ۷۵/۰نمره
( الشتاء / نائمونَ / حینما / أمس / مقرّ )
هؤلاء ..نائمون یوم ماضی : ..امس مکان القائد و جنوده : ..مقرّ..
۶- آوردن کلمه پرسشی مناسب : ۷۵/۰نمره
من هذان ِ ؟ زارعان ِ . ما.. هاتان ِ ؟ شجرتان ِ . اینالسیارة ؟ فی الشارع .
۷- نوشتن ضمیر مناسب : ۱نمره
أیتها المؤمنات !انتنّ علی صراط مستقیم .
نحن.. جلسنا فی مکاننا . .انتم. ذهبتم . هما. کتبتا .
۸- آوردن فعل ماضی مناسب . ۲نمره
التلمیذاتُ ...رجعنَ... من المدرسة . (رجَعَ )
هم ..صرخوا.... من شدة الفرح . ( صَرَخَ )
یا أمّی ! هل .سمعتِ... صوت القرآن ؟ (سمِعَ)
هی .وجدت.. رسالة الرئیس . (وجَدَ )
۹- جمله زیر را به مونث تبدیل کنید . ۷۵/۰نمره
اصدقائی رجالٌ منظمونَ . ......صدیقاتی نساء منظمات ...
۱۰ - باتوجه به (نعم) به سوال زیر پاسخ دهید . ۱نمره
هل انتَ نجحتَ فی الامتحان ؟ نعم ، ..أنا نجحتُ فی الامتحان .......
۱۱- تصحیح کردن غلط های مشخص شده : ۷۵/۰نمره
أکلَ الحمار و الثعلب من الفواکه و أکلَ الاسد معه . هما
انتِ ِ جاهلٌ . انتَ عدد قوات العدو کثیرة . کثیر
۱۲- پیدا کردن گزینه ناهماهنگ و خط کشیدن زیر آن در هر عبارت . ۵/۰نمره
الف ) غفـَلَ ندِمَ فتَحَ نادم *
ب ) هؤلاء هذان ِ اولئک هما *
۱۳- خواندن متن و پاسخ به سوالات : ۱نمره
ذهَبَ صیادٌ الی غابةٍ لصیدِ غزالة . امّا للغزالة صدیقٌ وهو غرابٌ . فهِمَ الغرابُ قصدَ الصیاد
فحمَلَ حجارة من سجّیل و قذفَها علی رأس الصیاد و هکذا هربَت الغزالة .
الف) لماذا ذهب الصیاد الی الغابة ؟ لصیذ الغزالة
ب) هل للغزالة صدیقٌ ؟ نعم و هو غراب
ج) ماذا قذف الغراب علی رأس الصیاد ؟ حجارة من سجیل
د) ماذا فعلت الغزالة فی النهایة ؟ هربت
موضوعات مرتبط: پاسخنامه
